فروشگاه کتاب انتشارات جنگل
فروشگاه کتاب انتشارات جنگل

برجسته ترین جایزه در ژانر عاشقانه، RITA Award

تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۲

جایزه ژانر عاشقانه RITA Award

بدون شک می توان گفت ژانر عاشقانه یکی از محبوب ترین، پر مخاطب ترین و البته پر فروش ترین ژانر های قرن 21  است. بر اساس نظر سنجی انجام شده توسط موسسه RWA در سال 2016 این ژانر بیش از 1.4 میلیاد دلار فروش داشته است. گویا خوانندگان این ژانر اشتهایی سیری ناپذیر در این زمینه دارند، به طوری که 46 درصد طرفداران این ژانر معمولا یک کتاب در هفته را می خوانند در حالی که شهروندان معمولی ایالات متحده در سال شاید 5 کتاب را تمام کنند. همین امر یکی از دلایل مهم بودن این ژانر و صد البته اهدای جوایزی است که به موفق ترین آثار این ژانر تعلق می گیرد.

جایزه RITA یکی از جوایز ارزشمند در زمینه رمان های عاشقانه به شمار می آید. هدف این جایزه ارزشمند که مختص نویسندگان ژانر عاشقانه در ایالات متحده است، انتخاب برترین آثار چاپ شده در این ژانر فوق العاده محبوب و البته پر فروش رمانتیک می باشد.

این جایزه سالیانه توسط انجمن نویسندگان آمریکا (RWA) به افتخار موسس این انجمن یعنی Rita Clay Estrada برگزار می شود. بسیاری از علاقمندان ژانر عاشقانه این جایزه را مهمترین و برجسته ترین جایزه در این ژانر پر طرفدار می دانند. هر ساله داوران از بین 2000 هزار عنوان شروع به انتخاب آثار برگزیده برای داوری و بررسی مراحل ابتدایی کرده و در نهایت پس از مدت کوتاهی رمان های فینالیست و برندگان را اعلام می کنند.

یکی دیگر از اهداف اهدای جایزه ریتا ارتقای سطح کیفی رمان های عاشقانه از طریق انتخاب بهترین رمان های بلند و کوتاه این سبک جذاب و پر طرفدار است.

مراحل ابتدایی گزینش جایزه RITA در پاییز اغاز می شود. شرکت کنندگان باید پنج جلد از کتاب چاپ شده خود را تا تاریخ مقرر به انجمن اهدای جوایز ارائه دهند. هر جلد رمان توسط پنج منتقد به صورت جداگانه در دور مقدماتی خوانده و سپس داوری می شود. پس از گذشت مرحله نخست و اتمام داوری ها، فینالیست ها را در اواسط ماه مارس اعلام می کنند. برندگان نهایی در مراسم سالانه اهدای جایزه اعلام شده و مورد تحسین و ستایش قرار می گیرند، همچنین در آخرین روز کنفرانس ملی RWA که معمولا در ماه جولای برگزار می شود. برندگان یک مجسمه طلا از  به عنوان یادبود بنیان گذار این جایزه  Rita Clay Estrada دریافت می کنند.

بیشتر خوانندگان این ژانر زن ها هستند و مردها تنها هجده درصد از خوانندگان این ژانر را تشکیل می دهند. متوسط سن خوانندگان بین 35 تا 39 سال بوده و بالاترین درصد متعلق به رده سنی 25 تا 34 می باشد.

از نظرسنجی های صورت گرفته در زمینه ژانر عاشقانه، مشخص شد که نود و دو درصد از خوانندگان، طرفدار نسخه های فیزیکی و چاپی کتب هستند. 64٪ خوانندگان کتاب الکترونیکی و 35٪ کاربران کتاب های صوتی این ژانر را تهیه می کنند. گوشی های هوشمند و تبلت ها بیشترین دستگاه های استفاده شده برای خواندن کتاب های الکترونیکی می باشند. نیمی از خوانندگان ژانر عاشقانه سبک عاشقانه رمزآلود را می پسندند، و سبک های پر طرفدار و محبوب بعدی را رمان های عاشقانه جنسی و تاریخی تشکیل می دهند.


بیشتر بخوانید: بهترین رمان های عاشقانه جهان


بهترین رمان های عاشقانه2017

در 27 جولای 2017 انجمن نویسندگان امریکا فهرست سیزده برنده سبک های گوناگون این ژانر جذاب و گسترده را اعلام کرد که به طور خلاصه به برخی از اثار و نویسندگان مهم آن اشاره می کنیم.

در بخش رمان کوتاه عاشقانه" آرزوهای او" اثر " کورتنی میلان" و در سبک عاشقانه بلند معاصر رمان "معجزه در خیابان پنجم" جوایز ریتا را از آن خود کردند. در بخش، عاشقانه نوجوان و در بخش عاشقانه تاریخی رمان های "مسئله ابدیت" و "هیچ یک از دوشیزده هایم" توسط "جنیفر ارمنتورو" و" لورا لی" گورکه جوایز را به دست آوردند. در بخش رمان عاشقانه رمزالود و عاشقانه فرا طبیعی جوایز به رمان "سرکوب شده" اثر" الیزابت نواوتن" و رمان "صفحات ذهن" اثر "جف کندی" تعلق گرفت. جایزه ریتا در بخش عاشقانه مذهبی یا معنوی و بهترین کتاب اولی به  "تامی گری" برای رمان "امید من در همین نزدیکی" و چریل اچینسون برای رمان "یک بار برای همیشه"، تعلق گرفت.  
 

بهترین رمان های عاشقانه2018

در سال کنونی، داوران انجمن اهدای جایزه ریتا از میان دو هزار اثر عاشقانه به رسم سال های پیشین سیزده عنوان برگزیده را در سیزده بخش و سبک مختلف برگزیدند. در بخش رمان کوتاه عاشقانه "رودخانه ممنوع" اثر برایان کلی و در بخش رمان بلند عاشقانه معاصر اثر "ناکامی سخت" توسط لکسی رایان برنده جوایز شدند. رمان" امروز را غنیمت بشمار" اثر پینتیپ دان و رمان "بین شیطان و دوک" اثر کلی بوئن در بخش های عاشقانه نوجوان و عاشقانه تاریخی توانستند جوایز را از آن خود کنند. در بخش رمان عاشقانه رمزالود و عاشقانه فرا طبیعی جوایز به رمان "تعمیر کار" اثر هلن کای دیمون و رمان "تاریکی را تسخیر کن" اثر استیفن روئی تعلق گرفت. جایزه ریتا در بخش عاشقانه مذهبی و بهترین کتاب اولی به "کارا ایزاک" برای رمان آنگاه تو آمدی و الکسیس داریا برای رمان "جلو دار باش" تعلق گرفت. این کتاب ها برخی از اثار مهم اهدای جوایز سال کنونی انجمن نویسندگان عاشقانه امریکا به شمار می رود.
 

چهره های ماندگار و پرافتخار جهان پهناور ادبیات عاشقانه

دبی مکامبر (متولد 22 اکتبر سال 1948 یاکیما، واشنگتن) نویسنده آمریکایی رمان های عاشقانه و داستان های معاصر ادبیات زنان است. از روی شش رمان او فیلم هایی تلویزیونی ساخته شده و همچنین از روی سری رمان های Cedar Cove یک سریال تلویزیونی پر طرفدار نیز با همان نام اقتباس گردیده است که دست اوردی موفقیت امیز برای او بود. دبی مکامبر برای سبک عاشقانه در سال 2005 برنده جایزه کوییل شد و نیز معتبرترین و معروف ترین جایزه در سبک ادبیات عاشقانه یعنی، جایزه ریتا برای یک عمر دستاورد ادبی از سوی انجمن نویسندگان ادبیات عاشقانه امریکا به او اهدا گردید.

تاکنون بیش از صد و هفتاد میلیون نسخه از کتاب های او در سراسر جهان به فروش رسیده است. رمان دلیل ازدواج در سال 1998 به یک فیلم تلویزیونی موفق تبدیل شد. البته ناگفته نماند که از روی پنج رمان مکامبر فیلم های تلویزیونی توسط هال مارک ساخته شده است: خانم میراکل، من را خانم میراکل  صدا کن، تجارت كریسمس، آقای میراکل و پیمودن مسیر در زمستان.

رز هاربر یکی از معروف ترین سری رمان های نوشته شده توسط مکامبر است. این سری رمان ها، از پر فروش های NYT  هستند و اثاری متفاوت در ژانر عاشقانه از نویسنده این سرشناس و دوست داشتنی به حساب می ایند. داستان رمان فردای شیرین یکی از رمان های محبوب این مجموعه درباره پسری به نام مارک تیلور است که شهر و مسافرخانه خود را به امید یافتن عشق زندگی اش ترک می کند و در این بین اتفاقات عجیب و دلهره اوری را برای به دست آوردن قلب معشوق خود تجربه می کند.

جوجو مویز نویسنده و فیلم نامه نویس انگیسی است که به خاطر چاپ کتاب های رمان من پیش از تو و من پس از تو به شهرت جهانی رسید. از رمان من پیش از تو یک اقتباس سینمایی موفق توسط هالیوود صورت گرفت که توانست فروش و موفقیت بی نظیر کتاب را تکرار کند. همچنین، این کتاب از رمان های پر فروش NYT بود و نوزده هفته پی در پی توانست در جدول پر فروش ترین ها باقی بماند. علاوه بر این، رمان من پیش از تو نامزد دریافت جایزه گلکسی بریتانیا شد.

جوجو مویز یکی از معدود نویسندگانی است که دوبار جایزه رمانتیک سال برای اثار رمان میوه های خارجی و رمان اخرین نامه از دوستدار تو را از آن خود کرده و آثارش به بیش از بیست و هشت زبان ترجمه شده است.
 

نیکلاس اسپارکس یکی دیگر از نویسندگان موفق و معاصر در ژانر عاشقانه مدرن است که شهره و آوازه اش زبانزد خاص و عام است. تاکنون یازده رمان او به فیلم تبدیل شده و سود عظیمی را به ارمغان آورده اند. رمانرمان پیامی در بطری نخستین رمان اسپارکس است که با بودجه هشتاد میلیون دلاری تبدیل به یک فیلم شد و پروژه ای سود اور بود. رمان گام های خاطره انگیز نیز در سال 2002 با بودجه 12 میلیون دلاری موفقیت رمان قبلی را تکرار کرد. سپس، رمانرمان دفترچه خاطرات با بودجه 29 میلیون دلاری تبدیل به یک پر فروش و پر سر و صدا شد و توانست شهرت و جایگاه اسپارکس به عنوان یکی از شاخص ترین چهره های ادبی در سبک عاشقانه و چهره های آشنای سینمای هالیوود را تحکیم بخشد.

اما همه چیز به اینجا ختم نمی شود و رمان های شب های رودانته، جان عزیزم، آخرین ترانه، خوش شانس، بهشت امن، بهترین من، سفر طولانی و انتخاب با بودجه هایی بین 20 تا 30 میلیون دلار به فیلم های معروف و پر فروشی تبدیل شدند و نیکلاس اسپارکس را به پر افتخارترین، پر فروش ترین و پر آوازه ترین چهره ادبی سبک عاشقانه در آمریکا و جهان تبدیل کردند، مسئله ای که تحسین و تمجید منتقدین را نسبت به آثار به یاد ماندنی اش برانگیخت.