فروشگاه کتاب انتشارات جنگل
فروشگاه کتاب انتشارات جنگل

معرفی ۲۰ نویسنده برتر دنیا

تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۲/۱

در این مقاله نویسندگانی را معرفی کرده‌ایم که تا همیشه نام‌شان در تاریخ زنده می‌ماند. اگر می‌خواهید آن‌ها را بشناسید، ادامه مقاله برای شماست.

اگر قرار باشد کتابی برای خواندن انتخاب کنید چه معیارهایی را برای انتخابش در نظر می‌گیرید؟ اصولاً ژانر کتاب، داستانی که روایت می‌کند، امتیازی که در سایت‌های معتبر گرفته، انتشاراتی که آن را منتشر کرده و اگر ترجمه شده باشد، اسم مترجم را در نظر می‌گیریم. اما قبل از همه این‌ها، اسم نویسنده را چک می‌کنیم نه؟

هر نویسنده‌ای نبوغ، سبک و قلمی دارد که خاص خودش است و با دیگر نویسنده‌ها فرق می‌کند؛ هر نویسنده‌ای نمی‌تواند به نویسنده محبوب ما تبدیل شود؛ طوری‌که با خیال راحت به نوشته‌هایش اعتماد ‌کنیم و مدت زمان زیادی را پای خواندن حرف‌هایش بگذرانیم.

حالا تصور کنید که نویسنده‌ای در سراسر دنیا، به‌خاطر سبک نگارشش، نوع دیدگاهش، قلم روانش، فلسفه پشت کلامش و هزاران علت دیگر، معروف، محبوب و شناخته شده‌است. ما تصمیم گرفتیم در مورد چنین نویسنده‌هایی با شما صحبت کنیم؛ کسانی که به عنوان بهترین نویسندگان جهان شناخته شده‌اند و به‌واسطه آثارشان تا همیشه زنده هستند. با ادامه این مقاله از سایت جنگل همراه ما باشید.


Stephen King | پادشاهی که ژانر وحشت را متحول کرد

استیون کینگ پسر خجالتی که از عدد سیزده می‌ترسید و جواب تلفنی را هم نمی‌داد، تصورش را نمی‌کرد که روزی لقب پادشاه ژانر وحشت را از آن خودش کند.

او نوشتن را به همراه برادرش با چاپ روزنامه شروع کرد. از همان‌جا جرقه نوشتن در ذهنش زده شد و تاکنون توانسته موفقیت‌های زیادی کسب کند؛ به‌طوری‌که آثارش بیش از صد میلیون نسخه فروش رفته و به صدها زبان مختلف ترجمه شده‌اند. او در یکی از مصاحبه‌های اخیرش با روزنامه وال‌استریت گفته: «زمان شروع یک رمان هیچ طرح کلی از داستان ندارم و نمی‌دانم که قرار است چگونه به پایان برسد. وقتی شروع به نوشتن داستان می‌کنم هیچ ایده‌ای ندارم که فردا چه اتفاقی می‌افتد و هرچیزی را که به ذهنم می‌رسد، روی کاغذ پیاده می‌کنم.»

کینگ در سن ۲۶ سالگی اولین رمان خودش به نام «کری» را منتشر کرد. همین رمان هم او را به دنیا معرفی نمود و پس از آن، تمام آثارش با استقبال گسترده‌ای مواجه شد. او یکی از فعال‌ترین نویسندگان در ژانر وحشت محسوب می‌شود و تاکنون فیلم‌های زیادی بر اساس داستان‌های او ساخته شده‌است.

این نویسنده محبوب ژانر ترس و وحشت، جوایز و افتخارات متعددی به دست آورده که مهم‌ترین آن‌ها جایزه بنیاد کتاب ملی آمریکا و Bram Stoker هستند.


J. K. Rowling | خالق و مادر هری پاتر

جی.کی.رولینگ وقتی شش ساله بود داستانی نوشت و اسم آن را «خرگوشی به نام خرگوش» گذاشت. مادرش داستان را خواند و از آن تعریف کرد، رولینگ در جواب مادرش گفت: «پس چاپش کنیم!» و حالا یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان تاریخ شده‌است. این شد اولین گام‌های رولینگ در مسیر نویسندگی و نویسنده شدن! رولینگ در سال۱۹۹۰ وقتی که قرار بود یک سفر طولانی با قطار داشته باشد، ایده نوشتن هری‌پاتر به ذهنش رسید و همان‌جا شکل اولیه از شخصیت‌های داستان را در ذهنش پرورش داد. او خودکار و کاغذی نداشت به همین دلیل، به محض رسیدن به آپارتمانش، چندین ساعت را صرف نوشتن داستانش کرد. همان سال بود که مادر رولینگ از دنیا رفت. او این اتفاق را خیلی هنرمندانه به داستان وارد کرد؛ در روند داستان هری‌پاتر دیدیم که مادر هری هم از دنیا می‌رود.

رولینگ دو سال بعد، با مردی که فکر می‌کرد مرد رویاهایش است، ازدواج کرد و خیلی زود دخترش، جسیکا به دنیا آمد. آن‌ها یکسال بعد از ازدواج‌شان از هم جدا شدند. این جدایی تأثیر به‌شدت منفی روی رولینگ گذاشت و تا مدت‌ها زندگیش را مختل کرد.

در سال ۱۹۹۶، اولین جلد هری پاتر منتشر شد که ۱۲۰ میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفت. سال ۱۹۹۸ این کتاب به فیلم تبدیل شد که آن هم با استقبال گسترده‌ای مواجه گردید. جی.کی.رولینگ سال ۲۰۱۴، به عنوان چهارمین نویسنده تأثیرگذار زن در جهان معرفی شد.


Ernest Hemingway | پدر ادبیات مدرن که خودکشی کرد

ارنست همینگوی در سال ۱۸۸۹ و در خانواده تحصیل‌کرده‌ای به‌دنیا آمد و بعد از دوران دبیرستان، به‌عنوان روزنامه‌نگار مشغول به‌کار شد. او بعد از پایان جنگ جهانی اول در یک روزنامه کانادایی کارش را شروع کرد و در همین دوران به علاقه‌اش در نوشتن پی برد. ارنست داستان‌نویسی را در یک سبک خاص و متفاوت با سایر نویسندگان پیش می‌برد. او روایت منحصربه‌فرد و قلم توانایی داشت و همین موضوع هم باعث شد نوشته‌هایش در طول تاریخ ماندگار شوند و به یکی از نویسنده های معروف جهان تبدیل شود. داستان‌های ارنست برگرفته از تجریاتش از زندگی و جنگ است و تصویر دقیق و درستی از قرن بیستم به خواننده می‌دهد.  کتاب The Old Man and the Sea مشهورترین اثر اوست که برای نوشتن آن جایزه پولیتزر و سال بعدش جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد.

ارنست همینگوی که همیشه به خاطر خودکشی پدرش سرافکنده بود، سرانجام با یکی از تفنگ‌های محبوبش، دو لول ساچمه‌زنی باس‌اندکو، خودکشی کرد.


Agatha Christie و داستان‌های هرکول پوآرو

آگاتا کریستی در انگلیس و در سال ۱۸۹۰ متولد شد. او در دوران جنگ جهانی اول در بیمارستان و سپس در داروخانه‌ای کار می‌کرد که بعدها تأثیر زیادی از این دو شغل خود برای نوشتن داستان‌هایش گرفت. آگاتا ترکیبات سم‌ها را به خوبی شناخته بود. به همین دلیل، برای تعداد زیادی از قتل‌هایی که در طول داستان‌هایش به تصویر می‌کشید، از سم‌های مختلف استفاده می‌کرد. او در طول سال‌های فعالیتش، چندین داستان عاشقانه نوشته اما شهرتش به‌ دلیل ۶۶ رمان جنایی است؛ به‌خصوص آن‌هایی که ماجراهای کارآگاه هرکول پوآرو و خانم مارپل را روایت می‌کنند.

ملکه ژانر جنایی، مقام اول رکوردهای گینس به‌عنوان پرفروش‌ترین نویسنده کتاب در تمام دوران‌ها را از آن خود کرده‌است. تخمین زده‌اند که تاکنون یک میلیارد نسخه از کتاب‌هایش به زبان انگلیسی و یک میلیارد نسخه به زبان‌های دیگر به فروش رسیده‌است.


Dan Brown | خالق دنیایی از تکنولوژی‌های پیشرفته

دن براون در سال ۱۹۶۴ و در خانواده‌ای متولد شد که از سمت مادر، همگی وفادار به کلیسای کاتولیک و عقاید سفت و سخت‌شان بودند. از طرفی پدرش معلم ریاضی بود و همین دوگانگی، موضوع کتاب‌های جنجالی این نویسنده پر سروصدا شد و او را به یکی از بهترین نویسندگان تاریخ تبدیل کرد.

اصولاً منتقدان براون دو دسته هستند؛ عده‌ای طرفداران پرو پا قرص او به حساب می‌آیند و دسته‌ای دیگر به‌شدت با عقایدش مخالفند. در بیشتر آثارش تقابل دین و مذهب با علم را می‌توان دید و همین موضوع همیشه حاشیه‌های زیادی هم برایش به‌وجود آورده‌است.

معمولاً کتاب‌های او سرشار از اطلاعات تاریخی، دسیسه‌های عجیب، کدهای مرموز و نمادهای مختلف هستند. او در دل قصه خود دائماً این نکته را یادآور می‌شود که اشیا و مفاهیمی که توجه چندانی به آن‌ها نمی‌کنیم، می‌توانند سرشار از معانی مخفی و اسرارآمیز باشند.

جهانی که دن براون خلق می‌کند، جهانی پر از تکنولوژی‌های پیشرفته، جاسوس، قاتل و انجمن‌های مخفی و مرموزی‌ست که با رویدادهایی تاریخی، عرفانی و حتی ماورایی ترکیب شده‌اند. این ترکیب، فرمول موفقی از آب درآمده که طرفداران زیادی دارد.


William Shakespeare | کسی که تاریخ نمایشنامه‌نویسی را به نام خود زد

ویلیام شکسپیر یکی از بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویسان دنیا است که با خلق ۳۹ نمایشنامه، سرودن ۱۴۵ غزل و ۲ قصیده به شهرت جهانی رسیده‌است. این آمار لقب پرکارترین نویسنده قرن شانزدهم را به او اهدا کرده‌است. 

شکسپیر پس از ازدواجش به لندن رفت و آنجا تحت تأثیر هنرپیشگان سیار و هنر آن‌ها قرار گرفت. او به تماشاخانه‌های سیار رفت و آنجا مشغول به‌کار شد. ابتدا از اسب‌های مشتریان حفاظت می‌کرد اما کم‌کم به درون تماشاخانه‌ها راه پیدا کرد و به تکمیل نمایشنامه‌های نصفه پرداخت. اما به مرور زمان و با نشان دادن قابلیت‌هایش توانست روی صحنه برود و نمایش اجرا کند.

شکسپیر در سال ۱۵۹۴ در حضور ملکه الیزابت اول یک نمایشنامه کمدی اجرا کرد و همین موضوع، شروعی برای موفقیت‌های بعدی او شد.

بسیاری بر این باورند که نمایشنامه‌نویسی بهتر از او در طول تاریخ نبوده و نخواهد بود به همین دلیل لقب بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویس تاریخ ادبیات را به او دادند و همیشه از نامش به عنوان یکی از بزرگترین نویسندگان تاریخ یاد می‌شود. نقش شکسپیر در ادبیات انگلیس را برابر با فردوسی در شعر پارسی و هومر در شعر لاتین می‌دادند.


Charles Dickens با قلم خود به جنگ با سیاست اشتباه جامعه‌اش رفت

چارلز دیکنز به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین، بزرگترین و مهم‌ترین نویسنده‌های قرن نوزدهم شناخته می‌شود. او با قلم خود توانست تصویری واضح و مشخص از قشر ضعیف جامعه نشان دهد که در نهایت منجر به تغییرات بزرگی در جامعه شد.

چارلز دیکنز کودکی سختی را پشت سر گذاشت؛ خانواده او علی‌رغم تلاش‌های زیادی که می‌کردند، همیشه در فقر بودند. او ۱۲ سال داشت که پدرش به دلیل بدهی به زندان افتاد؛ چارلز هم مجبور شد ترک تحصیل کند و برای پول درآوردن، وارد بازار کار شود.

در سال‌های ۱۸۲۷ و ۱۸۲۸، دیکنز ۱۵ ساله کار جدیدش را به عنوان منشی در یک دفتر وکالت آغاز کرد اما تمام هم‌وغمش را از همان ابتدا روی نوشتن گذاشت. او برای نوشتن از متد توماس گورنی که مهارت تندنویسی بود،  الگوبرداری می‌کرد. مدتی پس از آن توانست کارش را به عنوان خبرنگار در پارلمان بریتانیا شروع کند. همین‌جا بود که استارت فعالیت‌های دیکنز زده شد و اولین آثارش کم‌کم متولد شدند.

آثار دیکنز از تجربیات شخصی‌اش نشأت می‌گرفتند. او همیشه تلاش می‌کرد درد طبقه‌های پایین جامعه را روایت کند و با مهارت این دردها را به تصویر بکشد. 


J. R. R. Tolkien نویسنده یا مخترع زبان؟

جی.آر.آر.تالکین نویسنده بریتانیایی است که کتاب‌هایش در لیست آثار بهترین نویسندگان تاریخ قرار دارد. تالکین تاکنون سه بار اسمش به عنوان محبوب‌ترین نویسنده انگلیسی در رأی‌گیری مردمی انتخاب شده‌است. انگلیسی‌ها حتی اگر در غارهم زندگی کنند، تالکین را می‌شناسند و آثارش را یا خوانده‌اند یا فیلم‌های اقتباسی از آن‌ها را دیده‌اند. یکی از ویژگی‌های بارز تالکین این است که او را می‌توان خوره زبان دانست؛ او زبان‌های انگلیسی باستان، انگلیسی میانه، ایسلندی باستان، ولزی قرون وسطایی و گوتیک را در دانشگاه لیدز تدریس می‌کرد. همچنین خودش به تنهایی ۱۵ زبان در داستان‌هایش ساخت. ایده نوشتن هابیت زمانی به ذهن تالکین خطور کرد که داشت برگه‌های دانش‌آموزانش را تصحیح می‌کرد؛ پایین یکی از برگه‌ها با خطی بسیار ناخوانا نوشته شده بود: «در سوراخی داخل زمین، یک هابیت زندگی می‌کرد...»

هابیت در سال ۱۹۳۷ منتشر شد؛ از آن زمان تا سال ۱۹۴۹ تالکین به نوشتن داستان ارباب حلقه‌ها پرداخت. محبوبیت تالکین آنقدر زیاد شد که اصطلاح تالکینی برای اشاره به داستان‌هایی از نوع قصه‌های او به‌کار برده می‌شود.


C. S. Lewis و کُمُدی رو به دنیای دیگر...

سی.اس.لوئیس نویسنده، منتقد، پژوهشگر ادبی و استاد کرسی انگلستان قرون وسطی و رنسانس در دانشگاه کمبریج، در طول عمرش در زمینه‌های مختلفی آثار متعددی خلق کرد که اکثر آن‌ها درباره الهیات مسیحی، و ادبیات قرون وسطا و دوران رنسانس است. زندگی لوئیس در خواندن و نوشتن کتاب خلاصه می‌شد. همکارانش او را مشهورترین نویسنده زمان خودش می‌دانستند که آثارش بیشتر از هر نویسنده‌ دیگری خوانده شده بود. لوئیس نویسنده‌ پرکاری بود و تا قبل از مرگش ۳۶ کتاب منتشر کرد. پس از مرگش ۲۲ اثر دیگر بر اساس ۹۰ مقاله‌ای که از او برجای مانده بود، تدوین و منتشر شد و همیشه از او به‌عنوان یکی از بهترین نویسندگان تاریخ یاد می‌شود.

شهرت لوئیس همچنین به خاطر دوستی‌اش با نویسندگان نامداری مثل جی.آر.تالکین است. او با نوشتن رمان «سرگذشت نارنیا»  برای همیشه در تاریخ زنده می‌ماند. 

 


George Orwell | از آسیب در جنگ تا نویسندگی

جورج اورول نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی است که در هندوستان به‌دنیا آمد. او همیشه از فاصله طبقاتی که بین هند و انگلیس بود، رنج می‌برد. رمان Animal Farm و 1984 جزء آثار پرطرفدار این نویسنده هستند که به زبان‌های مختلفی چاپ شده‌اند.

رمان‌های اورول در نیمه اول سده بیستم از شهرت و استقبال خوبی برخوردار شد و در بین مردم طرفداران زیادی پیدا کرد. او در طول جنگ داخلی اسپانیا توسط یک تک‌تیرانداز از ناحیه گلو و بازو مورد اصابت گلوله قرار گرفت و برای مدتی طولانی قدرت تکلم خود را از دست داد.


Paulo Coelho | کیمیاگر واژه‌ها

پائولو کوئیلو نویسنده برزیلی است که آثارش در کشورهای مختلف جهان پرطرفدار است. کتاب‌های او به ۵۶ زبان دنیا ترجمه شده و همیشه جزء پرفروش‌ترین کتاب‌ها بوده‌اند. افکار، فلسفه‌ و موضوعات‌ مطرح‌ شده‌ در آثار کوئیلو، روی ذهن‌ میلیون‌‌ها خواننده‌ تاثیر گذاشته‌ به‌طوری که‌ دنبال‌ یافتن‌ راه‌ خویش‌ و روش‌‌های‌ جدید برای‌ درک‌ جهان هستی‌ هستند.

پائولو در سال‌ ۱۹۸۸ کتاب‌ The Alchemist را براساس مطالعات‌ یازده‌ ساله‌اش درباره‌‌ کیمیاگری‌ در قالب‌ داستانی‌ استعاری‌ به رشته تحریر درآورد که توانست جایزه نوبل را به‌دست آورد. ابتدا فقط‌ ۹۰۰ نسخه‌ از این‌ کتاب‌ به فروش‌ رفت‌ و ناشر امتیاز کتاب‌ را به‌ پائولو برگرداند اما طولی نکشید که مردم متوجه ارزش این کتاب شدند و به سرعت درصدر پرفروش‌ترین‌های برزیل قرار گرفت؛ در حال حاضر می‌توان کیمیاگر را در لیست آثار بهترین نویسندگان تاریخ قرار داد.

پائولو در ماه می سال ۲۰۰۰ به ایران سفر کرد و هرگز تصورش را هم نمی‌کرد که در ایران با چنین استقبال گرمی مواجه شود؛ طوری‌که هزاران خواننده ایرانی در کنفرانس‌ها و جشن امضایش شرکت کنند.


Mark Twain | ناخدایی که طنز می‌نوشت

مارک تواین نویسنده و طنزپرداز آمریکایی متولد سال ۱۸۳۵ است. انتخاب نام مارک تواین به حرفه این نویسنده برمی‌گردد. مارک ملوان زیر دریایی بود و اصطلاح مارک تواین در انگلیسی به معنای امن بودن مسیر برای پیش‌بردن زیردریایی است. او قبل از این‌که به نویسندگی روی بیاورد، روزنامه‌نگار بود و سبک فکاهی را برای نگارش انتخاب کرد.

مارک در شروع کارش، طنزی عامه‌پسند داشت اما به مرور زمان طنزی که می‌نوشت پخته‌تر شد تا زمانی که نامش به‌عنوان بهترین طنزنویس آمریکا بر سر زبان‌ها افتاد.


Roald Dahl | جاسوسی که عاشق بچه‌ها بود

رولد دال را بیشتر به‌خاطر خلق داستان‌های جادویی که برای بچه‌ها می‌نوشت، می‌شناسند. آثار این نویسنده بریتانیایی بیش از هر نویسنده دیگری در حوزه کودک و نوجوان فروش رفته و مخاطب‌های زیادی داشته‌است. بسیاری از اقتباس‌های سینمایی به‌خصوص در حوزه کودک و نوجوان، از آثار او گرفته شده و روز به روز به طرفداران او اضافه می‌شود. دال گفته که رمز موفقیت کتاب‌هایش این است که در اغلب آثارش با کودکان همراه می‌شود تا با بزرگسالان در بیفتند. یکی از معروف‌ترین آثار رولد رمان چارلی و کارخانه شکلات‌سازی است که او را به یکی از نویسنده‌های معروف جهان تبدیل کرد. درواقع شخصیت چارلی در این رمان، خود رولد دال بوده؛ پسری که عاشق شکلات‌های کارخانه کدبری است؛ تا جایی که به خودش قول داده بود یک روز شکلات جدیدی اختراع کند و از کدبری معروف جایزه بگیرد.

علاقه او به شکلات به اندازه‌ای بود که بعد از مرگش، گوشه کلبه چوبی‌اش، یک گلوله‌ی توپی آلومینیومی بزرگ پیدا کردند که از زرورق تمام شکلات‌هایی درست شده بود که دال از جوانی تا ۷۴ سالگی‌اش (زمان مرگش) خورده بود.

 


 Fyodor Dostoevsky | نابغه ادبیات روسیه

فئودور داستایوفسکی که به عنوان رمان‌نویس روانشناختی از او یاد می‌شود، آثار متفکرانه و باارزشی از خود به‌جای گذاشته‌است. او در سنین جوانی به خاطر شرکت در محفل‌های نویسنده‌های ساختارشکن دستگیر، زندانی و تبعید شد. اما در سال ۱۸۵۹، تزار جدیدی که بر تخت سلطنت نشست، اجازه داد او از تبعید برگردد. این تجربه‌ها در زندگی و دیدگاه‌های داستایوفسکی عمیقاً تاثیر گذاشتند. از آن به بعد فهمید که زندگی انسان لزوماً حرکتی از قهقرای پست به سمت یک آینده بهتر نیست؛ بلکه هر انسانی در هر لحظه و مقطعی از زندگی خود در مرز ابدیت و یا فنا قرار دارد.

یکی از جذابیت‌های آثار او این است که داستان‌ها صرفاً از دید یک نفر روایت نمی‌شود؛ بلکه چند نفر به‌طور همزمان آنچه را که روی می‌دهد، روایت می‌کنند. در آثار او، هرکس از دیدگاه خود از آنچه که می‌بیند و حس می‌کند، حرف می‌زند.


Virginia Woolf | نویسنده‌ای فمینیست برای مدرنیسم

ویرجینا وولف در سال ۱۸۸۲ در انگلستان به دنیا آمد. او خودش را برخلاف عرف ادبیات قرن نوزدهم، یک نویسنده مدرنیسم می‌دانست. ویرجینا احساس می‌کرد. وولف و همسرش یک دستگاه چاپ دستی خریدند و اسمش را هوگارت گذاشتند؛ به این ترتیب بسیاری از آثارش را که هیچ ناشری نمی‌پذیرفت، به وسیله انتشاراتی خودشان چاپ کردند. ویرجینا خیلی خوب مشاهده می‌کرد و به هرچیزی که ما به‌سادگی از کنارش عبور می‌کنیم، با دقت می‌نگرید. چون برای او یک تصویر ساده نبود بلکه یک تصویر عمیق با حرف‌هایی تازه بود. به این ترتیب او به یکی از نویسنده های معروف جهان تبدیل شد.

ویرجینا همیشه با نوسانات خلقی و حمله‌های عصبی درگیر بود طوری‌که چندین بار به مرز خودکشی رسید؛ تا این‌که در سال ۱۹۴۱، زمانی که در اوج ناامیدی بود، یادداشتی برای همسرش گذاشت و سپس با غرق کردن خودش در رودخانه اوز به زندگی‌اش پایان داد.


George R. R. Martin | مالک اصلی تاج و تخت

جورج.آر.آر.مارتین که از ابتدا به نویسندگی علاقه داشت، در سال ۱۹۹۶ اولین رمان خود از مجموعه نغمه آتش و یخ را منتشر کرد. اولین کتاب از این مجموعه بازی تاج و تخت نام دارد. جورج در سنین نوجوانی داستان‌هایی از هیولاها می‌نوشت و آن‌ها را بین دوستانش منتشر می‌‎کرد اما بعد از مدتی والدین بچه‌ها جلوی اینکارش را گرفتند؛ چون بچه‌ها هرشب کابوس می‌دیدند و این کابوس‌ها دست از سرشان برنمی‌داشت. او همیشه با شکوهمندانه نشان دادن جنگ مخالف بود به خاطر همین تلاش کرد تا در داستان‌هایش، واقعیت جنگ را به تصویر بکشد.


درد و رنجی که برای John Steinbeck جایزه نوبل به همراه داشت

John Steinbeck (جان اشتاین‌بک) یکی از پرطرفدارترین نویسندگان قرن بیستم است که در سال ۱۹۶۲ توانست جایزه نوبل را برای نوشته‌های واقع‌گرایانه و تخیل‌گونه خود به‌دست آورد. او دانشگاه استنفورد را بدون دریافت مدرکی رها کرد تا از طریق روزنامه‌نگاری و کارهای دیگر زندگی‌اش را بگذراند. از همین زمان بود که خیلی جدی شروع به نوشتن کتاب کرد. ابتدا موفقیت چندانی کسب نکرد اما با انتشار کتاب طنز تورتیلا فلت توانست اسم‌ورسمی به‌دست آورد و از آن به بعد آثارش با استقبال خوبی مواجه شدند تا جایی که در حال حاضر یکی از بهترین نویسندگان تاریخ است.

زمانی که جهان به سرعت به سمت مدرنیسم در حال حرکت بود، او در اندیشه غم و رنج و درد آدمی به سر می‌برد. نگاه انسان‌دوستانه او در کنار تجربه خودش از درد و رنج، موجب شد آثار موفقی خلق کند که برای همیشه در تاریخ ادبیات زنده می‌مانند.


Edgar Allan Poe | نابغه پریشان

Edgar Allan Poe (ادگار آلن‌پو) استاد نوشتن داستان‌های کوتاه بود و از او به‌عنوان یکی از پایه‌گذاران جنبش رمانتیک یاد می‌شود. داستان‌های او غالباً رازآلود، ترسناک و کارآگاهی هستند. او در روند داستان‌ها از رمزنگاری استفاده می‌کرد. ادگار آلن‌پو به‌قدری در جزئیات به‌خوبی عمل کرده و توانسته یک صحنه ترسناک را عین واقعیت نشان بدهد که بسیاری بر این باورند حتماً چنین صحنه‌هایی را در زندگی شخصی‌اش تجربه کرده‌است.

ادگار در سال ۱۸۴۹ یک سخنرانی درباره ادبیات می‌کند و چند هفته بعد جسد او را در یکی از خیابان‌های بالتیمور پیدا می‌کنند و هیچ‌گاه معلوم نمی‌شود کی و چرا به بالتیمور رفته و اصلاً چرا مرده‌است.


William Faulkner | خالق خشم و هیاهو

ویلیام فاکنر در سال ۱۸۹۷ متولد شد و امروزه، همه او را به خاطر شیوه نوشتاری متفاوت و فن داستان‌نویسی خاصی که داشت، می‌شناسند؛ سبکی که باعث تغییرات بزرگی در ادبیات داستانی آمریکا شد. پایه‌های فکری فاکنر از زمان کودکی و با حمایت‌های مادرش شکل گرفت. مثلاً مادرش کتاب‌های نویسنده‌های بزرگی مثل شکسپیر و چارلز دیکنز را به او معرفی می‌کرد. او جزء معدود نویسندگانی‌ست که از اکثر آثارش برای سینما اقتباس شده‌است. رمان خشم و هیاهوی ویلیام توسط کتابخانه مدرن به عنوان ششمین رمان از بین صد کتاب برتر انگلیسی در قرن بیستم شناخته شد و در لیست آثار بهترین نویسندگان تاریخ قرار دارد.

معمولاً داستان‌های فاکنر از آخر شروع می‌شوند و کم‌کم واقعیت ماجرا برای مخاطب مشخص می‌شود. به گفته فاکنر هدف اصلی‌اش به عنوان یک نویسنده خلق شخصیت‌هایی واقعی‌ست که از داستان بیرون می‌آیند و سایه‌ای ایجاد می‌کنند. او در سال ۱۹۴۹ جایزه نوبل ادبیات را به‌خاطر آثار درخشانش دریافت کرد.


J. D. Salinger | مرد ساکت دنیای ادبیات

جی دی سلینجر سال ۱۹۱۹ در نیویورک به‌دنیا آمد. رمان‌های پرطرفدار او مثل ناطوردشت در نقد به جامعه مدرن غرب و مخصوصاً آمریکا نوشته شده‌است. سلینجر به‌خاطر شخصیت گوشه‌گیر خود، همیشه در تلاش بود که کسی را به خلوت خودش راه ندهد. اولین کتابش با عنوان The Catcher in the Rye خیلی زود توانست شهرت و محبوبیت فراوانی برای او به ارمغان بیاورد اما در مناطقی از آمریکا، این کتاب به عنوان یک اثر غیراخلاقی شناخته شد و از سوی انجمن کتابخانه‌های آمریکا در فهرست کتاب‌های ممنوعه دهه ۱۹۹۰ قرار گرفت. سلینجر در جوانی عاشق اونا اونیل، نمایشنامه‌نویس مشهور آمریکایی شد و نامه‌های زیادی برایش فرستاد اما در‌نهایت اونا با چارلی چاپلین ازدواج کرد.

دیوید سلینجر فقط يك‌بار حاضر به مصاحبه با خبرنگاران شد و فقط سه جمله به يكی از خبرنگاران نيويورك‌تايمز گفت: «من نوشتن را دوست دارم. من عاشق نوشتن هستم. اما فقط براى خودم و براى رضايت خودم.»


در آخر...

در این مقاله ۲۰ تا از بهترین نویسندگان جهان را معرفی کردیم؛ قطعاً نویسنده‌های درجه یکی در دنیای ادبیات هستند که ما نمی‌توانیم همه آن‌ها را در لیست خود بیاوریم. نویسنده‌هایی مثل کافکا، جین آستین، گابریل گارسیا مارکز، موراکامی، جورج برنادشاو، آلبر کامو و... از نظر شما بهترین نویسنده دنیا کیست؟