فروشگاه کتاب انتشارات جنگل
فروشگاه کتاب انتشارات جنگل

همه چیز درباره مدت زمان یادگیری زبان روسی

تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۵

این مقاله اختصاص دارد به بررسی مدت زمان لازم برای یادگیری زبان روسی. اگر در حال یادگیری زبان روسی هستید، حتما این مقاله را بخوانید.

زبان‌آموزان زبان روسی، همیشه از معلم‌های خود می‌پرسند یادگیری زبان روسی چقدر طول می کشد . شاید به‌خاطر دشوار بودن گرامر این زبان، برخی از  فارسی‌زبانان فکر ‌کنند یادگیری زبان روسی کاری نشدنی است و باید تمام عمر خود را برای یادگیری آن صرف کنند. اما باید بگوییم با صرف زمان کافی، به‌راحتی می‌توانید از پس یادگیری این زبان شیرین بر بیایید. حالا شاید برایتان سوال پیش بیاید که زمان کافی چقدر است؟ چند ماه؟ چند سال؟ این مقاله دقیقا برای پاسخ به دغدغه شما نوشته شده‌است و قرار است مدت زمان یادگیری زبان روسی را بررسی کند. پس تا انتها همراه ما باشید.

یادگیری زبان روسی چقدر زمان می‌ برد؟

خیلی‌ها با سرچ کلیدواژه‌ی مدت زمان یادگیری زبان روسی در گوگل، دلشان می‌خواهد سرراست به سراغ منبعی بروند که به ‌آن‌ها یک عدد مشخص بدهد؛ مثلا بگوید در ۶ ماه، یک سال، دو سال و .. می‌توانید زبان روسی را یاد بگیرید. نه تنها ما، که هیچ متخصص دیگری در زمینه آموزش زبان، نمی‌تواند یک عدد ثابت را برای مدت زمان لازم یادگیری زبان روسی به شما بدهد.

شاید بپرسید چرا؟ جواب ساده است. به این خاطر که مدت زمان یادگیری، اول از همه به هدف شما از یادگیری زبان روسی و سپس مدت زمانی که برای یادگیری صرف می‌کنید بستگی دارد.

بنابراین می‌توان با قطعیت گفت که مدت زمان یادگیری زبان روسی برای فردی که در طول هفته کلا ۳ ساعت این زبان را می‌خواند، با کسی که هفته‌ای ۲۰ ساعت را صرف یادگیری می‌کند، اصلا یکسان نیست.

آخر چقدر طول می‌کشد تا زبان روسی یاد بگیرم؟

بگذارید کمی شفاف‌تر توضیح بدهیم. یک فرمول ساده و سر راست وجود دارد: هرچقدر زمان بیشتری را برای یادگیری صرف کنید، زودتر نتیجه آن را می‌بینید. این قانون تقریبا برای همه صدق می‌کند. چرا می‌گوییم «تقریبا» همه؟ چون یادگیری به جز صرف وقت، به دقت هم بستگی دارد. یعنی کیفیت مطالعه کسی‌که ۱ ساعت زمان می‌گذارد، با کسی که ۵ ساعت مطالعه بدون تمرکز دارد، زمین تا آسمان فرق دارد.

اما به صورت کلی، اصطلاح هرچقدر پول بدی آش می‌خوری، اینجا هم صادق است. به همین دلیل می‌گوییم گول تبلیغات اشتباه را نخورید. کسانی‌که به شما وعده می‌دهند که طی ۳ ماه  یا ۶ ماه زبان روسی را کامل یاد می‌گیرید، فقط به‌دنبال پول شما هستند. از طرفی شما با شرکت در کلاس‌های آموزشگاه‌هایی که وعده‌های پوچ بهتان می‌دهند، تنها سرخورده می‌شوید.

اول به هدف خودتان، توانایی‌تان و سپس زمان‌تان نگاه کنید. در آخر باید بگوییم که این شما هستید که مشخص می‌کنید یادگیری زبان روسی چقدر زمان می‌برد!

مدت زمان یادگیری زبان روسی

یک عدد تخمینی برای مدت زمان یادگیری زبان روسی براساس جدول زمانی FSI

طبق جدول زمان‌بندی (The Foreign Service Institute) FSI، زبان روسی جزو گروه زبان‌های IV است؛ بنابراین یادگیری آن تقریبا ۱۱۰۰ ساعت طول می‌کشد. این یعنی اگر شما روزی تقریبا ۳ ساعت مطالعه داشته باشید، بعد از یک سال می‌توانید ادعا کنید که زبان روسی بلدید و می‌توانید به‌صورت روان روسی صحبت کنید. شاید جالب باشد که بدانید مدت زمان یادگیری فرانسوی طبق استاندارد FSI حدود 600 ساعت است.

به تقسیم‌بندی زیر دقت کنید:

گروه زبان IV

زبان هایی که از نظر زبانی و / یا فرهنگی تفاوت قابل توجهی با انگلیسی دارند

مانند زبان‌های امهری، بنگالی، برمه ای، کرواتی، چک، فنلاندی، یونانی، عبری، هندی، مجارستانی، ایسلندی، لتونیایی، لیتوانیایی، مغولی، نپالی، پشتو، فارسی (دری، فارسی، تاجیکی)، فیلیپینی، لهستانی، روسی، صربی، اسلواکی، اسلوونیایی، تایلندی، تامیل، ترکی، اوکراینی، اردو، ویتنامی

مدت زمان یادگیری: ۴۴ هفته/ حدود ۱۱۰۰ ساعت

اما باز هم تاکید می‌کنیم که این یک عدد تخمینی است و  فرد به فرد متفاوت خواهد بود. همچنین عوامل زیادی هستند که در مدت زمان یادگیری زبان روسی تاثیر می‌گذارند.

عوامل موثر در مدت زمان یادگیری زبان روسی

قبلا گفتیم که یادگیری زبان روسی به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه می‌خواهیم چندتا از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین کننده را برایتان توضیح دهیم:

۱- هدف شما از یادگیری زبان روسی چیست؟

دقت کنید که پاسخ به این سوال، مهم‌ترین نقش را در تعیین زمان لازم برای یادگیری زبان روسی دارد. زبان‌آموزان اهداف مختلفی برای یادگیری زبان روسی دارد. بعضی‌ها صرفا برای تفریح و متوجه شدن آهنگ‌های روسی می‌خواهند این زبان را یاد بگیرند. بعضی‌ها اهداف جدی‌تر مانند مهاجرت تحصیلی یا کاری و همینطور زندگی در کشورهای روسی‌زبان را دارند.

کسی که می‌خواهد در یک کشور روسی‌زبان زندگی کند، باید بتواند از پس نیازهای ارتباطی خود بربیاید. بنابراین باید بتواند به زبان روسی صحبت کند و صحبت‌های دیگران را متوجه شود و برای این امر، لازم است زبان روسی را تا سطح متوسط رو به بالا و پیشرفته بلد باشد.

۲- چند ساعت در هفته به مطالعه زبان روسی اختصاص می‌دهید؟

مدت زمان برای یادگیری یک زبان، یکی دیگر از فاکتورهای مهم تعیین کننده است. اگر هر روز زمان مشخصی را به یادگیری زبان روسی اختصاص دهید، پیشرفت چشمگیری خواهید داشت. سعی کنید روزی ۳ تا ۴ ساعت، زبان روسی را تمرین کنید و خودتان را با این زبان درگیر کنید.

۳- میزان درگیری شما با زبان روسی چقدر است؟

کسانی‌که زبان روسی را در محیط یاد می‌گیرند، در مقایسه با کسانی‌که تنها سرکلاس درس به آموزش می‌پردازند، زبان روسی را در مدت زمان کمتری فرا می‌گیرند. شما می‌توانید از روش‌های گوناگون مانند گوش دادن به موسیقی و اخبار روسی، دیدن فیلم با زبان روسی، صحبت با روسی‌زبان‌ها، یادگیری زبان روسی از طریق اپلیکیشن و ...، هرچه بیشتر خودتان را با این زبان شیرین درگیر کنید. سعی کنید زبان روسی را زندگی کنید و به کلاس بسنده نکنید.

۴- روش آموزشی زبان روسی شما چیست؟

زبان روسی را به‌صورت خودآموز یاد می‌گیرید یا معلم خصوصی دارید؟ در کلاس‌های زبان روسی شرکت می‌کنید یا نه؟ باید بدانید که روش آموزشی شما، تاثیر مستقیمی بر مدت زمان لازم برای یادگیری زبان روسی دارد. نمی‌توان به‌صورت قطعی گفت کسانی‌که معلم خصوصی دارند زودتر روسی یاد می‌گیرند یا کسانی‌که به‌صورت خودآموز آموزش می‌بینند. اما باید بدانید که اگر در حال یادگیری زبان روسی به‌صورت خودآموز هستید، باید زمان بیشتری را برای یادگیری صرف کنید.

۵- انگیزه شما برای یادگیری زبان روسی چقدر است؟

یکی دیگر از عوامل موثر در مدت زمان یادگیری زبان روسی، توجه به انگیزه زبان‌آموز است. کسی‌که در طول هفته هیچ ساعتی را به یادگیری اختصاص نمی‌دهد و کتاب آموزش زبان روسی را از این کلاس تا کلاس بعدی بسته نگه می‌دارد، نباید انتظار پیشرفت چشمگیری داشته باشد. شاید در طول یادگیری زبان روسی، با دیدن گرامر سخت این زبان دلسرد شوید! برای اینکه این دلسردی طول نکشد، یادتان باشد که گرامر این زبان برای همه سخت است. همه‌چیز به میزان انگیزه و تلاش شما بستگی دارد.

۶- آیا تجربه یادگیری زبان‌های هندواروپایی و اسلاوی را دارید؟

اگر شما تجربه یادگیری زبان‌های مشابه به زبان روسی مانند زبان اوکراینی و بلاروسی را داشته باشید، خیلی راحت‌تر می‌توانید زبان روسی را فرا بگیرید. زیرا ساختار زبان‌های اسلاوی بسیار شبیه به یکدیگر است. اما اگر با این زبان‌ها هیچ برخوردی نداشته‌اید، زمانی که باید برای یادگیری زبان روسی صرف کنید به مراتب بیشتر خواهد بود.

مدت زمان لازم برای یادگیری زبان روسی

در هر سطح از یادگیری زبان روسی چه مهارت هایی را کسب خواهید کرد؟

زبان روسی به صورت کلی به سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته تقسیم‌بندی می‌شود و شما در هر مرحله، یک‌سری مهارت‌های مخصوص فرا می‌گیرید. در ادامه به شما می‌گوییم که در هر سطح، چه مهارت‌هایی را کسب خواهید کرد:

سطح مبتدی:

در این مرحله شما مهارت‌های مبتدی زبان روسی مانند آشنایی با واژگان ساده، جملات پرسشی و جملات خبری را می‌آموزید. یادگیری الفبای زبان روسی، اعداد، رنگ‌ها، مشخصات فردی و ... نیز در این مرحله اتفاق می‌افتد. بعد از گذراندن سطح مبتدی شما می‌تواند دست و پا شکسته درباره اطلاعات فردی خودتان و بحث‌های از پیش تعیین شده شرکت کنید.

سطح متوسط:

در سطح متوسط شما لغات بیشتری را یاد می‌گیرید و می‌توانید در بحث‌های متنوع‌تری شرکت کنید. صحبت کردن درباره خودتان، علایق شخصی و خانواده و دوستان‌تان در این مرحله آسان خواهد بود. شما بسیاری از مکالمات زبان روسی را متوجه می‌شوید و می‌توانید مفهوم گوینده را درک کنید.

صحبت کردن شما کمی منسجم‌تر خواهد بود و کمتر از قبل نیاز دارید تا قبل از گفت‌وگو، فکر کنید. در سطح متوسط زبان روسی شما می‌توانید بخش‌هایی از پادکست، اخبار و فیلم‌هایی که به زبان روسی هستند را متوجه شوید.

سطح پیشرفته:

رسیدن به این مرحله نیاز به صرف زمان زیادی دارد. بعضی از کارشناس‌ها تخمین زده‌اند که پیشرفته شدن در زبان روسی، به زمان ۳ یا ۴ ساله نیاز دارد. البته این زمان باتوجه به مباحثی که پیش‌تر مطرح کردیم، متفاوت خواهد بود. در این سطح شما مانند یک فرد بومی روسی صحبت می‌کنید، می‌توانید خیلی روان و بدون تپق حرف بزنید، منظور تمام گفت‌وگوهای روسی را متوجه می‌شوید، دایره لغات گسترده‌ای دارید، می‌توانید مقالات علمی زبان روسی را بخوانید و متوجه شوید و ...

مدرک زبان روسی در سطوح مختلف

در زبان روسی ما با شش سطح A1، A2 ،B1 ،B2 ، C1 و  C2طرف هستیم. داشتن مدرک در هر یک از این ۶ سطح، تعیین‌کننده یک‌سری مهارت‌های خاص است:

سطح A1: زبان آموز در سطح A1 که مبتدی‌ترین سطح زبان روسی است می‌تواند در برخی از موقعیت‌های زندگی واقعی، از پس نیازهای ارتباطی خود برآید. اما زبان‌آموز در این سطح نمی‌تواند به زبان روسی صحبت کند یا مفاهیم پیچیده را درک کند.

سطح A2: زبان‌آموز در این سطح به‌صورت خیلی محدود می‌تواند به زبان روسی ارتباط برقرار کند و نسبت به سطح قبلی، کلمات تخصصی بیشتری می‌داند.

سطح B1: بودن در این سطح یعنی شما می‌توانید در موقعیت‌های ارتباطی مختلف مانند دانشگاه، به زبان روسی ارتباط برقرار کنید و منظور دیگران را به‌خوبی متوجه شوید.

سطح B2: در این سطح شما دانش خوبی از زبان روسی دارید و می‌توانید در حوزه‌های کاری مختلف مشغول شوید. اگر بخواهید در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به کار شوید، یا گواهی متخصص بودن دریافت کنید، باید تا سطح B2 روسی را یاد بگیرید.

سطح C1: کسی که تا سطح C1 زبان روسی را بلد است، به راحتی می‌تواند در کشورهای روسی‌زبان به‌عنوان فیلسوف، مترجم، سردبیر، روزنامه‌نگار، دیپلمات و مدیر مشغول به کار شود.

سطح C2: این مرحله از زبان روسی یعنی شما مانند یک فرد بومی روسی‌زبان هستید. کسانی‌که تا این سطح به زبان روسی مسلط هستند، حق انواع فعالیت‌های آموزشی و تحقیقاتی را در زمینه زبان روسی دارند.

خلاصه مقاله مدت زمان یادگیری زبان روسی

این مقاله کاملا اختصاص داشت به بررسی مدت زمان لازم برای یادگیری زبان روسی و عوامل تاثیرگذار بر تعیین مدت زمان یادگیری زبان روسی. در این مقاله اشاره‌ای هم به سطوح مختلف زبان روسی و اینکه در هر سطح چه مهارت‌هایی یاد می‌گیرید کردیم.

شاید سوالی داشته باشید که در این مقاله به آن پاسخ داده نشده است. پس حتما سوال خودتان را در قسمت کامنت از ما بپرسید تا به آن پاسخ دهیم.