فروشگاه کتاب انتشارات جنگل
فروشگاه کتاب انتشارات جنگل

تدریس زبان انگلیسی، شیرینی کارهای سخت

تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۴/۹

در این مقاله می‌توانید با راه‌های تبدیل شدن به یک مدرس حرفه‌ای زبان انگلیسی آشنا شوید.

در سال‌های اخیر افراد بسیاری به آموزش زبان انگلیسی روی آورده‌اند. تقاضای بالا برای یادگیری انگلیسی و بازار کار مناسب را می‌توان یکی از دلایل گرایش افراد به سمت تدریس انگلیسی دانست. اما تدریس زبان به‌هیچ‌وجه کار ساده‌ای نیست. مسیر دشوار تدریس، ارتباط با زبان‌آموزان و شناخته شدن به‌عنوان یک مدرس خوب از جمله چالش‌های موجود تدریس انگلیسی است. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی نکات و راه‌کارهایی برای آمادگی تدریس انگلیسی بپردازیم. همچنین دوره‌ها و کتاب‌های مفید در این زمینه را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم می‌خواهید در آینده نزدیک به‌عنوان یک مدرس زبان انگلیسی شناخته شوید، در ادامه با کتابفروشی جنگل همراه باشید

چگونه زبان انگلیسی تدریس کنیم؟ نقشه راه معلم شدن

همه معلم های خوب، قبلا شاگردان خوبی بوده‌اند. برای رسیدن از سطح یک زبان‌آموز به سطح یک استاد زبان، راه دشواری را در پیش داریم. وقتی درباره تدریس زبان صحبت می‌کنیم، صرفاً تسلط بر زبان ملاک نیست. متقاضی تدریس زبان انگلیسی پس از کسب آمادگی‌های لازم بایستی در دوره‌های تربیت مدرس زبان نیز شرکت کند. در ادامه نکاتی را برای هموارتر شدن راه تدریس زبان انگلیسی بررسی می کنیم.

چگونه زبان انگلیسی تدریس کنیم

برنامه‌ریزی، خودتان را برای روزهای تدریس آماده کنید

اولین گام برای حرکت در مسیر تدریس زبان، برنامه‌ریزی است. اگر واقعاً دوست داریم روزی به‌عنوان معلم زبان در کلاس درس حاضر شویم، بایستی از همین الان شروع کنیم. خرید کتاب زبان انگلیسی، برنامه‌ریزی و استمرار در فرآیند مطالعه، تمام چیزهایی هستند که مهارت‌های زبان‌آموز را افزایش می‌دهند. نمی‌توان انتظار داشت که مسیر طولانی را خیلی زود به سرانجام برسانیم. اما استمرار و نظم می‌تواند راه تدریس زبان را هموارتر کند.

تسلیم نشوید، ناامیدی دشمن شماره یک معلم

معمولاً زبان‌آموزانی که احساس می‌کنند برای تدریس انگلیسی آماده هستند، به سراغ آموزشگاه‌های مختلف می‌روند. در ابتدا ممکن است آموزشگاه‌های زبان، متقاضی را به دلایل مختلفی رد کنند. از طرف دیگر افرادی که به سراغ آموزش آنلاین زبان می‌روند یا قصد دارند به‌صورت خصوصی فعالیت کنند نیز ممکن است با شرایط دشواری روبه‌رو شوند. معمولاً در ابتدای کار به دلیل شناخته نبودن مدرس، به‌سختی می‌توان زبان‌آموز را برای حضور در کلاس متقاعد کرد. از طرف دیگر معمولاً در این مرحله، اعتمادبه‌نفس کافی برای تدریس زبان وجود ندارد. در حقیقت مدرس نمی‌تواند تمام قابلیت‌ها و مهارت‌های خود را در تدریس زبان به معرض نمایش بگذارد.

همه این موارد می‌تواند باعث ایجاد حس ترس و ناامیدی شود. این موضوع بدترین اتفاق ممکن برای یک مدرس است. این احساسات و ترس‌ها یک اتفاق طبیعی در مسیر یادگیری و تدریس است. در این مرحله متقاضی نبایستی تسلیم شود. قطعاً تلاش بیشتر باعث می‌شود که مدرس تازه‌کار از این مراحل عبور کند.

از دوستان و اطرافیان شروع کنید، فرصت تدریس در چند قدمی شما

دوستان و نزدیکان یک معلم زبان می‌توانند اولین شاگردان او باشند. حتی بسیاری از افراد شناخته‌شده در ابتدا به‌صورت رایگان اقدام به تدریس زبان می‌کنند. معمولاً در کنار دوستان و اطرافیان، فرد استرس کمتری را تحمل می‌کند. از طرف دیگر تجربه اولین تدریس‌ها می‌تواند راه را برای ادامه کار هموار کند. برای شروع این مسیر استفاده از کتاب گرامر، لغت و کتاب‌های مجموعه‌ای انتشارت جنگل نیز می‌تواند راهگشا باشد.

چگونه برای تدریس زبان انگلیسی آمادگی پیدا کنیم

همیشه به‌روز بمانید

یکی از نکاتی که متقاضیان تدریس زبان بایستی به آن توجه کنند، به‌روز بودن است. روش‌های نوین آموزش انگلیسی به‌سرعت در حال گسترش است. امروزه استفاده از شیوه‌های آنلاین برگزاری کلاس به یک‌ترند مهم تبدیل‌شده است. البته منظور از به‌روز بودن صرفاً به معنای استفاده از ابزارهای آنلاین نیست. تا چند سال پیش یادگیری زبان تنها به خواندن کتاب گرامر و تسلط بر قواعد به همراه ترجمه اهمیت زیادی داشت. حتی استفاده از منابع معتبری مانند کتاب grammar for ielts نیز به‌تنهایی توصیه نمی‌شود. امروزه مدرسان سعی می‌کنند با شیوه‌های مختلفی، تمامی مهارت‌های چهارگانه زبان  را به‌صورت همزمان آموزش دهند.

دوره TTC، نقشه راه معلم شدن

تا اینجا نکاتی برای علاقه‌مندان به تدریس زبان انگلیسی مطرح کردیم. اما آیا دوره‌ای برای آموزش مهارت‌های مختلف تدریس وجود دارد؟ بله، در سراسر دنیا دوره‌ای با نام اختصاری TTC وجود دارد. دوره‌ای که افراد را برای تدریس زبان انگلیسی آماده می‌کند. دوره TTC مهم‌ترین دوره آموزش زبان انگلیسی در سراسر دنیا و ایران است. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به دوره تی تی سی داریم.

دوره Teacher Training Course

Teacher Training Course، دوره آمادگی متقاضیان تدریس زبان

دوره TTC مخفف عبارت Teacher Training Course است. در این دوره در کنار مهارت‌های سختی مانند نحوه تدریس زبان انگلیسی، مهارت‌های نرمی مانند ارتباط با زبان‌آموز، مدیریت کلاس و مدیریت زمان نیز مطرح می‌شود. این دوره در اکثر آموزشگاه‌های معتبر ایران نیز برگزار می‌شود.

آموزشگاه‌های مختلف با متدهای متنوع TTC

هر آموزشگاهی از متدی متفاوت با سایر آموزشگاه‌ها در دوره TTC استفاده می‌کند. از متدهای مورداستفاده در دوره Teacher Training Course می‌توانیم به method Grammar translation اشاره ‌کنیم. در این متد تمرکز بر روی آموزش گرامر و ترجمه است. البته این روش آموزش در دوره TTC تقریباً قدیمی است و کمتر آموزشگاهی به سراغ این روش می‌رود.

از متدهای به‌روزتر دوره آمادگی متقاضیان تدریس زبان ، می‌توانیم به Audio-lingual method اشاره کنیم. در این روش به متقاضی آموزش داده می‌شود که بیشتر بر تقویت مکالمه و listening زبان‌آموز تمرکز کند. پس از گذراندن دوره و در صورت موفقیت در آزمون، مدرک مورد تائید آموزشگاه نیز به متقاضی ارائه می‌شود. همچنین درصورتی‌که متقاضی به دنبال مدرک بین‌المللی باشد، می‌تواند در آزمون TESOL شرکت کند.

سرفصل‌های دوره TTC شامل چه مواردی است؟

در دوره TTC در کنار مکالمه و listening، بر آموزش لغات، گرامر و رایتینگ نیز تأکید می‌شود. در این دوره سعی می‌شود به متقاضی نحوه انتخاب منابع درست و استفاده از شیوه‌های مختلف آموزشی نیز آموزش داده شود.

MTC، دوره آمادگی متقاضیان تدریس زبان

دوره TTC برای همه افراد مناسب است؟

Teacher Training Course را باید مهم‌ترین دوره برای آمادگی متقاضیان تدریس زبان دانست. متقاضی شرکت در این دوره بایستی حداقل در سطح  Higher-  Intermediate باشد. به عبارت بهتر، به افراد شرکت‌کننده در این دوره زبان، آموزش داده نمی‌شود؛ بلکه شیوه صحیح تدریس زبان ارائه می‌شود. بنابراین این دوره صرفاً برای افرادی مناسب است که قصد تدریس زبان انگلیسی را به‌صورت حرفه‌ای را دارند.

تدریس زبان انگلیسی، سفر هزار فرسنگی

در این مقاله به بررسی نحوه آمادگی برای تدریس زبان انگلیسی پرداختیم. نکاتی را برای متقاضیان آموزش زبان ارائه کردیم. همچنین دوره TTC که مهم‌ترین دوره متقاضیان آموزش زبان انگلیسی است را نیز بررسی کردیم. تدریس زبان انگلیسی پیمودن یک مسیر طولانی است؛ مسیری که صرفاً باپشتکار و علاقه می‌توان در آن گام‌های مستحکم برداشت.

در انتهای مقاله از شما دعوت می کنیم اگر نظر یا تجربه‌ای درباره نحوه تدریس آموزش زبان انگلیسی دارید, برای ما در قسمت نظرات بنویسید. نظرات شما به ما و مخاطبان فهیم انتشارات جنگل برای کامل‌تر شدن این مقاله کمک زیادی می‌کند.